Význam vitamínů pro správný vývoj a fungování nervové soustavy

27. 10. 2011

Vitamin B6, Pyridoxin

Vitamin B6  je ve vodě rozpustný vitamín. Pomáhá tvořit a využívat glykogen, což je zásobní zdroj energie ve svalech a v játrech. Vitamin B6 dále podporuje krvetvorbu.

Největší množství vitamínu B6 je obsaženo v sóji, ve fazolích, v játrech/ krůtí, hovězí, kuřecí/, v rybím mase / tuňák, losos/,  v pšeničných klíčcích, ve vařených bramborách ve slupce, v rajčatech, v banánu, v kukuřičných lupíncích / cornflakes/.

Vitamin B1, Thiamín

Vitamín B1 je ve vodě rozpustný. Příznivě působí na nervový systém a proti únavě. Zvýšený příjem je doporučen při otravě nikotinem, olovem, arsenem. Nedostatek se projeví únavou, bolestí svalů, podrážděností, depresí. Někdy i vážnějšími neurologickými a psychickými poruchami / viz. Korsakovova psychóza u alkoholiků/.

Nejlepším zdrojem thiamínu jsou  kvasnice,  ořechy, vepřové maso, celozrnné produkty a sója.

Vitamin B2, Riboflavin

Vitamin B2 je ve vodě rozpustný. Pomáhá udržovat zdravý  nervový systém,zdravou  kůži, srdce  a oči. V těle se netvoří zásoby, nutné ho pravidelně přijímat potravou. Nedostatek se projeví zánětem ústních koutků, rtů, jazyka, zánětem spojivek  a světloplachostí.

 Nejlepším zdrojem riboflavinu je mléko a jogurt. Pak následují potraviny jako vejce, maso, sýr. Dalšími zdroji riboflavinu jsou ořechy, zelený hrášek, listová zelenina, cereálie.

 

Vitamin B12, Kobalamin

Vitamin B12 je ve vodě rozpustný. Je  důležitý především pro správnou  krvetvorbu, podílí se na syntéze DNA a je nezbytný pro správnou funkci nervového systému. Nedostatek kobalaminu se projevuje chudokrevností, hubnutím, zhoršováním paměti a duševní výkonnosti a poruchou svalové koordinace.

Přirozeně se nachází pouze v živočišných potravinách. Např. maso, drůbež, ryby, vejce, mléko. Také se vyskytuje v sóji. Striktní vegetariáni budou potřebovat dodávat B12 formou potravinový ch doplňků.  

Vitamín B3 , Niacin

Vitamín B3 je ve vodě rozpustný vitamin, neukládá se do zásoby.  Má klíčovou roli v metabolismu buňky v lidském těl.  Snižuje cholesterol. Malý nedostatek se projeví únavou, nechutenstvím, nespavostí, bolestí břicha. Později nastupuje  hubnutí.

Kvasnice a maso jsou nejbohatším zdrojem  niacinu. 

Kyselina listová, foláty

Kyselina listová podporuje  buněčnou tvorbu, hlavně krvetvorbu. Její přísun je prevencí  megaloblastické anémie. Nutno užívat v těhotenství, aby nedošlo k rozštěpu páteře u plodu.

 Zdrojem je hlavně špenát, brokolice, kvasnice, játra.

Vitamin C 

Vitamin C je rozpustný ve vodě, zcela se vyloučí močí. V těle se netvoří zásobní látky vit.C. Denní dávka vitamínu C u dospělého jedince je 2 000mg . Posiluje imunitu. Důležitý pro růst a tvorbu kostní tkáně, zubů a zdravou kůži.  Zlepšuje resorpci železa  z rostlinné potravy. Jako antioxidant   je prevencí nádorového bujení.

Nejvíce vit.C je obsaženo v červeném a žlutém pepři, v šípku,  v černém rybízu, v růžičkové kapustě,  v brokolici, v ovoci guava , papája , v kiwi, v pomeranči, v  jahodách , v pomerančovém  100% džusu . 

Vitamín A

Vitamín  A je vitamín rozpustný v tucích, v těle se ukládá. Pomáhá udržovat zdravý tvůj zrak, kůži a imunitní systém. Podporuje zdravý růst a vývoj.

Zdrojem vitamínu  A jsou hlavně játra /krůtí, hovězí, vepřové, kuřecí/, dále mořské ryby a to nejvíce úhoř, tuňák a treska.  Vitamin A ve velkém množství je též v dýni, v mrkvovém džusu a pak v samotné mrkvi, ve špenátu. Malé množství v sýrech a v mléce.

Vitamín D

Vitamin D je  rozpustný v tucích.  Jeho význam spočívá v účasti na vstřebávání vápníku a fosfátů z potravy ve střevě a tím pomáhá vytvořit v těle dostatek vápníku a fosforu. Fosfor i vápník jsou důležité pro stavbu kostí. Vitamín D je proto významný pro uchování kostí silných a nepoškozených. Pomáhá udržovat normální tlak krve a pomáhá v boji s infekcí.

Vitamin D je často nazýván vitamínem slunečného svitu . Tím se myslí, že kůže je schopna  vyrobit vitamin D z jeho provitamínu, ale jen když je vystavena slunci. Vitamin D se také nachází v mléce, v tučných  mořských rybách/ losos, tuňák, herring, makrely, v tresčích játrech/. 

 Vitamin E

Vitamin E je vitamin rozpustný v tucích. Pomáhá nám udržovat zdravý imunitní systém. Je antioxidant a tím chrání naše buňky  a působí jako prevence nádorového bujení, chronických nemocí. Má také pozitivní účinky na tvorbu pohlavních buněk, zvyšuje plodnost a podporuje činnost nervového systému

Zdrojem vitamínu E jsou rostlinné oleje, avokádo, listová zelenina, pšeničné klíčky, slunečnicová semínka, ořechy a burákové máslo, mléko,  rybí olej,  rybí  jikry.

Vitamín K

Podílí se na srážlivosti krve.

 Obsažen v brokolici, v listové zelenině, ve špenátu.