Dieta snižující cholesterol v krvi

16. 2. 2012

Zvýšená hladina cholesterolu v krvi patří mezi faktory zvyšující riziko onemocnění srdce a cév, přičemž srdečně-cévní onemocnění jsou nejčastější příčinou úmrtí jak v Evropě, tak v České republice. Při zjištění zvýšené hladiny cholesterolu v krvi je proto třeba začít co nejdříve s jejím ovlivňováním. Odborníci doporučují nechat si hladinu cholesterolu v krvi pravidelně kontrolovat alespoň jednou za dva roky, a to i v případě, že máte hodnoty v pořádku. U dětí, které patří do takzvané rizikové skupiny (například mají zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi v rodině), je vyhláškou daná povinnost měření hladiny cholesterolu v krvi v pátém a třináctém roce věku.

Cholesterol a výživa

Tuky živočišného původu (máslo, sádlo, tučné mléčné výrobky, tučné vepřové nebo hovězí maso, uzeniny) obsahují velký podíl nasycených a případně transmastných kyselin, jež hladinu cholesterolu v krvi zvyšují. Živočišné tuky je proto nutné v jídelníčku nahradit tuky rostlinného původu (rostlinné oleje a produkty z nich vyrobené, např. margaríny, dále semínka, ořechy). Ty oproti nim obsahují velký podíl omega-6 a omega-3 vícenenasycených mastných kyselin, které působí příznivě na náš srdečně-cévní systém a pomáhají snižovat hladinu LDL cholesterolu v krvi.

Omega-3 nenasycené mastné kyseliny jsou ve velkém množství obsaženy v tučných rybách (např. losos), což je důvodem, proč by se na našem talíři měly objevovat nejlépe 2krát týdně. Některé z těchto vícenenasycených mastných kyselin jsou pro lidský organismus nezbytné (proto se nazývají esenciální), a protože si je organismus neumí vytvářet sám, musíme je dodávat pravidelně stravou. Příznivý vliv na hladinu cholesterolu v krvi má dále vláknina, a tak je v jídelníčku třeba dávat přednost celozrnným výrobkům (např. pečivo, těstoviny, neloupaná rýže), luštěninám, ovoci a zelenině.

Deset zásad pro boj s cholesterolem

Snižte spotřebu tučného masa a uzenin, vyvarujte se vnitřností. Používejte rostlinné oleje a tuky s vyšším obsahem vícenenasycených mastných kyselin.
Pokud máte zvýšenou hladinu cholesterolu, zařaďte do stravy margarín obohacený rostlinnými steroly.
Dávejte přednost nízkotučným mléčným výrobkům. Konzumujte hodně zeleniny a ovoce, převážně v syrovém stavu (500 g denně).
Vybírejte si celozrnné výrobky (pečivo, ale také např. celozrnné těstoviny či neloupanou rýži), cereálie a luštěniny, které obsahují vlákninu.
Zařaďte do svého jídelníčku tučné ryby – nejlépe 2krát týdně (vhodné jsou např. losos, makrela, sardinky).
Dbejte na přiměřený tělesný pohyb (minimálně půl hodiny alespoň čtyřikrát týdně, nejlépe každý den; například svižná chůze či kolo jsou vhodné pro každého).
Omezte spotřebu cukru, a tedy i konzumaci sladkostí, moučníků a bílého pečiva.
Při tepelné úpravě jídla se vyhněte častému smažení.
Naučte se zvládat stresové situace – jinak škodíte sami sobě!

 

 

Cholesterol, doporučené hodnoty?

do 5,00 mmol/l – celkový cholesterol
do 3,00 mmol/l – „zlý“ LDL cholesterol
nad 1,00 mmol/ u mužů – „hodný“ HDL cholesterol
nad 1,2 mmol/l u žen – „hodný“ HDL cholesterol Při zjištění zvýšené hladiny cholesterolu v krvi je důležité určení hodnot HDL a LDL cholesterolu.
Zatímco zvýšená hladina „zlého“ LDL cholesterolu je nebezpečím pro naše srdce a cévy, „hodný“ HDL cholesterol má funkci ochrannou, a čím je jeho hodnota vyšší, tím lépe.


O autorovi: Michala Tomešová, DiS., nutriční terapeutka