Co můžete sami udělat, aby Vás nebolela záda.

       Co dělat, aby svalstvo bylo optimálně trénované a záda nebolela?

  • Jezte zdravě, udržujte si přiměřenou hmotnost. Stop obezitě.

 

  • Ráno se protáhněte v posteli a před snídaní si krátce zacvičte u otevřeného okna, zvolna rozhýbejte všechny svaly, šlachy a klouby.

 

  • Nenoste příliš těsné sukně nebo kalhoty, nepoužíváte pak břišní část dýchání a jsou tak přetěžovány šíjové svaly.

 

  • Nenoste příliš vysoké podpatky (vyšší než 4 cm), posouvají totiž těžiště dopředu a nutí tím bederní páteř do namáhavého prohnutí. Přetěžujeme tím bederní a křížové klouby. Ideální bota je stabilní a pružná, ne příliš nízká.

 

  • V dopravním prostředku se postavte bokem ke směru jízdy, omezíte tím pro páteř nebezpečné trhavé pohyby vpřed a vzad.  V sedu i ve stoje provádějte cviky ke zpevnění pánevního dna (jako kdybyste chtěli zadržet násilím močení, po chvíli uvolněte).

 

  • Správné sezení u počítače. Když sedíte u počítače, používejte křeslo na kolečkách s prohnutím v bederní oblasti a s opěrkami pro ruce.

                                 

  • Správná výška židle a stolu. Židle by měla mít takovou výšku, aby se Vaše nohy dotýkaly plnou ploskou podlahy a stůl by měl mít takovou výšku, abyste se nad ním nemuseli hrbit.

 

  • Protažení během polední pauzy. Čas oběda věnujte odpočinku od pracovní činnosti, od stereotypního sezení nebo pohybu.

 

  • Večerní cvičení. Pokud máte po práci čas na tělocvičnu, na jógu, na bazén patříte mezi ty šťastné. Pokud čas nemáte, věnujte se doma alespoň 20- 30 minut protažení svalů, jděte po večeři na procházku. Pokud máte doma gymnastický míč, bohatě ho využívejte.
  • Naučte se relaxovat sportem. Ideálním sportem k rovnoměrnému tělesnému zatížení je plavání, jóga, chůze, běžkování.  Pohyb a aktivita je pro organismus nezbytná. Je důležité však najít správnou míru.                                            

 

  • Používejte postel s lamelovým roštěm, zdravotní matraci a středně velký polštář.

        Pokud se probouzíte s bolestí zad, spíte budˇ ve špatné poloze nebo máte nevhodnou matraci.

 

  • Naučte se správně zvedat břemena. Při manuální práci se snažte většinu činností provádět se vzpřímenými zády, vyvarujte se déletrvající práce v předklonu.

 

  • Neprochladněte, i lehké ofouknutí může být příčinou nepříjemné bolesti zad.
  • Pečujte o svou psychiku. Pokud trpíte nevyřešenými vnitřními konflikty, problémy se hromadí a Vy je v přeneseném slova smyslu nesete na svých zádech. Řešte své problémy průběžně, nedovolte, aby se záda pod nimi hrbila.
  • Stůjte a choďte vzpřímeně.  Jde o zádové a břišní svaly, které nedostatečným a jednostranným pohybem ochabují nebo se na druhé straně zkracují.
  • Sedavé zaměstnání. Při sedavém zaměstnání je páteř mnohem víc namáhána

 

  • Zajděte za svým lékařem v případě náhlých akutních bolestí zad a v případě nelepšících se chronických bolestí zad.