Syndrom vyhoření

20. 1. 2012 

Jak se syndrom vyhoření projevuje?

U někoho jsou to pocity únavy a vyčerpání, pocit chladu nebo fyzického vyčerpání u jiného zase bolest hlavy, zažívací obtíže, pokles váhy nebo nespavost až deprese.

Někdo může být apatický, znuděný, rezignovaný, jiný podrážděný, přehnaně k druhým kritický, plačtivý. Může se začít vyhýbat pracovním povinnostem nebo  přestane mít svou práci rád.

Lze říci, že syndrom vyhoření je projevem nadměrného stresu. Většinou stres pochází z psychosociální oblasti(  dlouhodobé pracovní přetížení, neshody s podřízenými, s nadřízenými, přehnaná potřeba vyhovět druhým, touha po společenském uznání, touha po dokonalosti,  neschopnost říci ne, nadměrné množství duševní práce,  nedostatek odpočinku).

Burn out syndrom může postihnout každého, ale nejčastěji se vyskytuje u zdravotníků, učitelů, psychologů, terapeutů a lidí, kteří se věnují práci s lidmi.

Jak se chránit?

Samoléčení jako uvolňování se alkoholem, léky proti úzkosti nebo zvyšování svého výkonu přemírou kávy, nikotinu, požíváním lehkých drog  je cestou do pekla a  k rychlé závislosti a k rozvoji psychosomatických poruch.

Co lze doporučit?

  1. Udělat si čas pro sebe, nezapomínat mít polední pauzu, pravidelně jíst,  dostatečně pasivně i aktivně odpočívat.
  2. Dostatek pohybu na čerstvém vzduchu a denní několika minutové cvičení.
  3. Nenadávat sám sobě, být k sobě laskavý.
  4. Snažit se mít funkční rodinu.
  5. Pěstovat přátelské vztahy, neuzavírat se jen do svého domova.
  6. Nebát se změn, snažit se odstranit stereotyp pracovní a nedopustit, aby nás práce nebavila.
  7. Dopřát si zdravou, kvalitní výživu.
  8. Pokud je potřeba, vyhledat odborníka.

 

 

 MUDr. Bínová