Hyperaktivní dítě

5. 11. 2011

Co s hyperaktivním dítětem?

 

Jak se pozná hyperaktivní dítě? Trápí Vás, že Váš syn nebo dcera se nedokážou soustředit, stále jsou plni neklidu, neposlouchají a učitelé si na ně stěžují? Pak možná Vaše dítě trpí ADHD  tzv. poruchou aktivity a pozornosti.

Dá se říci, že hyperaktivní děti mají problém s útlumem své činnosti, nedokážou vypnout, stále mají v sobě vnitřní neklid, který narušuje jejich pozornost a nutí je k akci.

Většinou je takové dítě od raného věku jak z hadích ocásků. Brzy běhá, těká  mezi hračkami, dělá nebezpečné věci a často má drobné úrazy. Jako by neslyšelo rady a i kárání rodičů.  Někdy má oproti urychlenému motorickému vývoji zpomalen vývoj řeči, někdy jsou určité oblasti nervové soustavy méně zralé a dítě se v noci pomočuje. Necítí plný močový měchýř.  Rodiče jsou v předškolním věku na své odvážné a pohyblivé dítě hrdí. Problém nastává s počátkem školní docházky. Ale již ve školce pro  rodiče, které mají hyperaktivního chlapečka a ve věku 3 let by ho rádi dali do MŠ, najednou nastává  problém. Již po několika týdnech v mateřské školce učitelky upozorňují rodiče, že jejich dítě je neklidné, rozhazuje druhým hračky, neposlouchá, špatně mluví či nemluví a že je vlastně ještě pro školku nezralé. Ve 4 letech to většinou není o moc lepší.

A nástup dítěte do základní školy se může pro rodiče stát noční můrou. Toto dítě se nemůže soustředit, je nepozorné a dělá spoustu chyb z nepozornosti. Školní prospěch je nevyrovnaný, většinou nedosáhne takových  dobrých výsledků, které by odpovídaly jeho intelektu. Vykřikuje odpovědi dříve, ke všemu má komentář. Chodí po třídě, nevydrží v klidu sedět  a postupně začíná obtěžovat učitele a rušit  celou třídu. Učitel dítě často  kárá,  dítě má časté poznámky, pak se od něj mohou odvracet  někteří kamarádi a dítě ve snaze získat pozornost a oblibu se začíná předvádět. Rodiče jsou nespokojeni a na dítě se zlobí. Je tak vlastně trestáno za to, za co nemůže. Tyto děti pak mohou začít být agresivní nebo trpět různými afekty zlosti a pláče při neúspěchu nebo když jsou něčím frustrované.

Tento obraz většinou popisují rodiče a my ho odborně nazýváme porucha aktivity a pozornosti / ADHD/. Tato porucha je zastoupena v populaci v 3 – 9 %. Vyskytuje se 3- 6x častěji u chlapců než u dívek. Pokud se vyjádří podezření na ADHD jak v pedagogicko psychologické poradně nebo u pediatra či neurologa,  je na místě se nebát a se svým dítětem  co nejdříve navštívit dětského psychiatra a o všem se poradit. Tam se upřesní diagnostika, rodičům se navrhnou terapeutické  možnosti. Většina rodičů nechce pro malé dítě léky a dává přednost přírodní medicíně a psychoterapeutickému vedení. U některých dětí se ovšem lékům  nakonec nevyhneme.

Jak takovým dětem pomoci?

Nejdůležitější je vědět, že dítě za svou poruchu nemůže, že jeho porucha je dědičná.

Rodič by se měl obrnit trpělivostí a pečovat sám o své duševní zdraví a vždy hledat oporu ve svém partnerovi. Hyperaktivní dítě bude vždy náročné na výchovu. A aby se vše dobře zvládlo je nutné mu pomoci se dobře začlenit do kolektivu dětí, spolupracovat s učiteli, jak nejlépe to jde. Pomatujte si, že konflikt mezi rodičem a učitelem Vašemu dítěti nepomůže.

 

Co mohu pro své dítě udělat?

 

Ideální je zapojit dítě do kognitivně- behaviorální terapie formou skupinového nácviku sociálních dovedností, kde se učí empatii, asertivitě, sebemonitorování, jak si má udržet kamarády.

Dále by rodiče měli dbát na zdravou výživu svého dítěte. Vyloučit kolu, čokoládu, slazené limonády, omezit kakao. 2x týdně podávat mastné mořské ryby jako je losos, makrela. Umožnit dítěti potravu bohatou na vitamíny B. Hlavně na B1,B2,B12. Pokud dítě nejí vepřové maso, sóju, dostatek mléka, sýrů nebo droždí, tak je lépe přistoupit k přírodním extraktům ve formě sirupů nebo  hodnotných potravinových doplňků.

Dále je pro takové dítě vhodné užívat přírodní léčiva bohatá na Omega 3 nenasycené mastné kyseliny ( kyselinu eikosapentaenovou, kyselinu dokosahexaenovou), dále pupalkový olej a beta glukan.

Pokud nepomůže tato alespoň půl roční v dostatečné dávce podávaná přírodní kůra, psychoterapeutické vedení  a spolupráce s učiteli, pak  je vhodné zvážit přidat malou dávku léků.

MUDr. Šárka Bínová